מטבעות וירטואליים ושימושיהם

המטבע הווירטואלי הראשון, הביטקויין הגיח לעולם בשנת 2008, מאז נוספו אליו עוד שלל מטבעות שהופכים את השליטה בכסף שלנו לשונה מכל מה שהכרנו עד היום. 

מהם מטבעות וירטואליים ומדוע הם כה חדשניים? 

המטבעות הווירטואליים הציגו דרך חדשה שבה ניתן לנהל את הכלכלה שלנו מבלי לעבור דרך מתווכי הכסף המוכרים לנו, הלוא הם הבנקים וחברות האשראי אשר מתקיימים מגבייה של עמלות וריביות שונות על מגוון תנועות שאנו מבצעים. השימוש במטבעות אלו הוכרז בשנת 2017 כ"מהפכה הפיננסית הגדולה ביותר של העשורים האחרונים". כשהם למעשה מייתרים את הגופים האלו לחלוטין ומייצרים כלכלה נטולת מתווכים. זאת נעשה באמצעות מערכת שקופה, פתוחה ומבוזרת לכלל הציבור, ולמעשה בפעם הראשונה בהיסטוריה, אנשים יכולים לרכוש נכסים ברשת האינטרנט.


כיצד זה עובד? 

כל עסקה שמתבצעת באמצעות תשלום במטבע וירטואלי מתעדכנת ברשומה מפוצלת (מבוזרת) ברשת כאשר אין אדם אחד שאחראי על הרשימה ולכן היא נחשבת לבטוחה. העסקאות השונות מעובדות בצורת שרשראות או בלוקים ומכאן שמה – בלוקצ'יין. שלא כמו תוכנה של הנהלת חשבונות, התוכנה הזו שקופה לחלוטין ופתוחה לעיני כל. היא מתוחזקת באמצעות "כורים" שברשותם מכונות חישוב חזקות, שאליהן מזינים מספרים לנוסחאות והן מבצעות אנרגיה חישובית לביצוע העסקה.   


מה ניתן לעשות עם קריפטו והאם כדאי לקנות? 

מטרתו של המטבע הראשון – הביטקויין הייתה לאפשר את הרחבת האמצעים שבהם ניתן לשלם וניהול כספים באופן מיטבי יותר. כיום, עם השקתם של מטבעות נוספים, גדלו השימושים האפשריים עימם והם נחשבים לאפיק השקעה כדאי במיוחד. זהו שוק שמגלגל שני טריליון דולר, והביטקויין מהווה כ42% משווי השוק של עולם זה. זהו בהחלט מטבע שכדאי לקנות אך טומן בחובו תנודתיות רבה ועלותו יקרה במיוחד. לכן, מומלץ להיוועץ עם אנשים מתחום ההשקעות שיוכלו לסייע לכם. 


אילו סוגי מטבעות נוספים קיימים?  כיום קיימים 17 אלף סוגי מטבעות וירטואליים לערך. הם מחולקים לשלוש קטגוריות: מטבעות שעימם מבצעים  תשלומים דוגמת הביטקוין, המשמש כמטבע חליפין. האסימונים דיגיטליים (utility tokens) אשר הנפקתם מתבצעת על ידי נותני שירותים למשל, במשחקי מחשב ניתן לרכוש אסימונים כאלו המאפשרים ביצוע של פעולות בתוך המשחק ובקטגוריה האחרונה ישנם אסימוני אבטחה (security tokens), המשמשים כייצוג זכויות פיננסיות בגין נכסים שונים דוגמת נדל"ן או ניירות ערך - למשל, אסימון אבטחה המגובה במניות של חברת טסלה, השייכת לאיילון מאסק. רבים מהמטבעות נסחרים בבורסה.